Tusen och en natt del 2

Ingemar Hedberg – med dragspelet i högsätet

”Ingmar Nordström ringde och undrade om vi skulle testa några låtar tillsammans. Dragspel och saxofon kunde ju passa bra ihop”, säger Ingemar Hedberg. ”Nu är vi inne på 23:e året och har avverkat 700 konserter!”.

De började med Gammal fäbodpsalm och snart var ett intensivt repetitionsarbete igång. Debutkonserten var i Linneryd kyrka 1992 och deras sound blev genast uppskattat av publiken. De har sedan dess regelbundet framträtt tillsammans. ”Vi har många psalmer i notmappen men också musik av Benny Andersson, Evert Taube och givetvis min husgud Johann Sebastian Bach. Extranummer är ofta Amazing grace”.

Men det började långt tidigare för Ingemar Hedberg. Som mycket liten följde han med sin mor, från hemmet i Kåramåla i Värends Nöbbele, till kyrkan i grannsocknen Linneryd. Orgelmusiken i kyrkan gjorde ett starkt intryck men också dragspelsmusik som hördes i radion. Efter en tids övertalande veknade hans föräldrar och köpte ett dragspel från Hagströms inne i Växjö. Den tioårige Ingemar började med En sjöman älskar havets våg. ”Det gick bra i diskanten men basen var svårare, så jag behövde få lite undervisning”.

Sigurd Brakander i Nöbbele hade kurser åt Hagström, men tog sig nu hand om den unge blivande dragspelaren som privatelev vid sidan om. ”Jag cyklade de nio kilometerna till Nöbbele men efter ett år fick jag veta att han inte hade mer att lära mig, så jag fortsatte på annat håll”. Noter och dragspelsskolor köptes per postorder från Andrew Walters affär i Stockholm. Kantor Eskil K:son Lindqvist i Linneryd tog sig an honom som pianoelev och då Leif Önnerby efterträtt K:son Lindqvist blev det orgellektioner under två år. Då det var dags för debutkonserten som orgelsolist i december 1958 så blev det på den välbekanta orgeln i Linneryd kyrka.

En dag hörde Sven Magnusson av sig. Han drev Hagströms musikaffär i Växjö men anordnade också dragspelskurser runt om i sydöstra delen av landet. Från att ha varit hagströmslärare Brakanders privatelev några år tidigare fick Ingemar nu lära ut dragspelets ädla konst. Kontakten med Magnusson ledde också fram till anställning i affären i början av 60-talet. Andra, bättre betalda, arbetsuppgifter lockade men närkontakten med musiken har aldrig upphört. Under några år var han med i Torgny Blanks trio från Lessebo och sedan blev det Accordion Sound med C.A. Olsson, Sven Klingeteg och Tommy Holmqvist.

Blanks trio (fv. Ingemar Hedberg, Torgny Blank och Rune Svensson (Uttersand)

Det har också blivit soloframträdande i många dragspelstävlingar. 1961 och 1962 blev Ingemar Hedberg Smålandsmästare. Då var det mest den konsertanta dragspelsmusiken som gällde. Genom seger i den av Göteborgs-Posten arrangerade Smålandstalangen 1961, kvalificerade han sig att vara med i ”De okändas Revy” på gamla anrika Lorensbergs Cirkus i Göteborg. 1964 gick Ingemar till final i den riksomfattande Riksparaden som tidningen Året Runt arrangerade. Sammanlagt femton nummer från hela Sverige blev uttagna och förutom Ingemar deltog bl.a. Björn Skifs med sin grupp Slamcreepers.

Smålandsposten 13 aug 1963

1972 var det dragspelsfestival på Gröna Lund i Stockholm. ”Jag spelade inne på Restaurang Bellman när Ebbe Jularbo och Lennart Wärmell stannade till och utbrast ”Vem fan är Du!”. De ville genast ha ut mig på Stora scenen. Det blev succé och nästa dag var jag på förstasidan i Stockholmstidningarna och Stig Nahlbom utnämnde mig i Expressen till Årets Dragspelsfynd”. Framgången medförde att han blev inbjuden att representera Dragspelsförbundet och Sverige i Nordiska mästerskapen i Helsingfors och senare i Oslo.

En dag ringde Harry Brandelius och sökte ackompanjatör. Han hade precis flyttat till småländska Aneboda och då Andrew Walter och Ebbe Jularbo var upptagna stod Ingemar Hedberg näst på tur. ”Båda hade rekommenderat mig och Brandelius repertoar var ju välbekant. Det blev förutom Gamla Nordsjön och Ungmön på Kärringön mycket Dan Andersson och Evert Taube och vi åkte land och rike runt 1972-1990. Samtidigt hade jag ett heltidsarbete så det blev ett väldigt pusslande att få ihop det”.

Det blev många radiospelningar, flera turnéer, inte minst i Norrland. Två gånger åkte de båda till USA och Kanada. Här blev det också framträdande i TV. ”Harry sa att vi for runt som förgiftade råttor men det var en fantastisk tid och i staten Washington blev vi hedersmedborgare”. Ingemar Hedberg har också ackompanjerat Thore Skogman. Framför allt 1985 då de under en hektisk turné hade tre spelningar per dag.

Ingemar Hedberg medverkar inte på skivor med Harry Brandelius eller Thore Skogman. Men det har blivit några i eget namn. Den första spelades in i Nybro och på EP-skivan finns den egna Månsken över Helgö. En LP spelades in i Starec-studion, Gunnar Pettersson står för ena sidan medan Ingemar Hedberg trakterar dragspelet på den andra. Han har också medverkat på flera samlingsskivor, där många av landets främsta dragspelare medverkar.

Det har under åren blivit många kompositioner, förutom Månsken över Helgö. Några i den långa raden är Sommaridyll, Bugari Mazurka, Meditation, Finske Lasse (tillägnad finske dragspelsmästaren Lasse Pihlajamaa) och Mazurka Dallape´ (tillägnad dragspelsfabriken Dallape i Stradella Italien som specialbyggt instrumentet Ingemar snart använt i fyrtio år). Ytterligare en komposition är Mazurka Brilliant som framfördes av Hans Muthas vid en dragspelsfestival på Gröna Lund och vann första pris. Två andra av Ingemars alster deltog i tävlingen. Dragspelet trakterades då av den välbekante svensk-amerikanske virtuosen Walter Eriksson.